søndag 13. desember 2015

Google Analytics - hvordan bruke verktøyet?

Google Analytics er bygget på avanserte analyseløsninger fra respekterte selskap som Measure Map og Urchin. Disse selskapene har blitt kjøpt opp av Google i løpet de siste par årene og i god stil har Google gitt produktene en kraftig redesign og gjort dem 100% webbaserte.


Google Analytics er en gratis statistikktjeneste som lar websideinnehavere måle trafikken på websiden. Analytics er et verktøy som kan måle seg med analysesystemer som koster hundrevis av kroner per måned. Urchin kostet nærmere 1.500 kroner per måned før tjenesten ble kjøpt opp av Google og omgjort til Google Analytics.

Man kan bruke Google Analytics både via nettleser eller appar på mobil og nettbrett. Google Analytics samler og organiserer data fra de nettsteder som du ønsker.  Først må du ha en Analytics konto og hver enkelt side på nettstedet må ha en kode. På denne måten klarer Google og samle data, og prosesserer disse hver tredje time og viser dem i form av grafer og tall. Informasjonen inneholder informasjon om besøkende på siden og deres adferd. Google leser hvilke sider de ser via sidens tittel, hvor den besøkende kommer fra, hvilken enhet (pc/mobil) han bruker, helt ned til den enkelte enhet, operativsystem, skjermoppløsning, ip adresse osv. Samlet sett kan en da se hvor mange besøkende en har på siden i ønsket tidsintervall, hvor lenge de er inne på siden osv.


Det første som møter deg når du logger inn på Analytics og har valgt den rette rapporten er Dashboard – eller oversikt som dette menypunktet kalles i den norske versjonen. Dashboard gir deg et kjapt overblikk over unike besøkende, sidevisninger og hvor de besøkende kommer fra.
Dashboard gir deg et raskt oversiktsbilde over de siste 30 dagene, men du kan selv velge tidsperioden ved å klikke på datovelgeren oppe til høyre.
Du kan dykke dypere ned i statistikken ved å velge en av analysene i hovedmenyen: Besøkende, Trafikkilder, Innhold eller Mål.

Funksjoner i Analytics:
  • Rapportering i sanntid og tilpassede rapporter
  • Analyseverktøy
  • Analyse av innhold
  • Analyse av sosiale handlinger
  • Analytics for mobilapper
  • Konverteringsdata
  • Analytics for annonsering og søkemotormarkedsføring


Målgruppe - Besøkende
Her finner du en mengde nyttig informasjon om leserne av innholdet ditt. I disse rapportene kan du få rapporter pår dine besøkendes alder og kjønn, hva deres interesser er, hvor de kommer fra og hvilket språk de snakker, hvor ofte de besøker ditt nettsted og hvilken teknologi de bruker for å se på din nettside.




Trafikkilder
Den mest nyttige statistikken du kan analysere er kanskje trafikkildene. Trafikkildene forteller deg hvor gjestene kommer fra og hvordan de har funnet frem til websiden din.
Trafikkilder deles opp i tre hovedgrupper: Direkte trafikk, dvs. gjester som taster inn domenenavnet direkte i adressefeltet i nettleseren. Henvisningsnettsteder, gjester som kommer via et nettsted som har linket til deg. Søkemotorer, gjester som bruker en søkemotor  for å finne frem til websiden din.  Ved å analysere feks hvilke søkerord som er blitt brukt for å finne nettstedet ditt, kan du bruke denne informasjonen til å optimalisere nettstedene dine.



Google Analytics er spesielt nyttig i bruk sammen med Google AdWords, hvis du knytter sammen et Google Analytics-område og AdWords-kontoen din, kan det hjelpe deg med å analysere kundeaktivitet på nettstedet ditt etter et annonseklikk eller en visning. Denne informasjonen kan kaste lys over hvor mye av nettstedets trafikk eller inntekter som kommer fra AdWords. Du kan også bruke informasjonen til å forbedre annonsene dine og nettstedet ditt.
Når du har knyttet sammen Google Analytics og AdWords, kan du gjøre følgende:
  • importere mål og transaksjoner fra Google Analytics til AdWords som konverteringer
  • se data om nettstedsengasjement fra Google Analytics i AdWords
  • opprette remarketinglister i Analytics som kan brukes med målrettingsspesifikke målgrupper i AdWords
  • automatisk se klikk- og kostnadsdata fra AdWords i Analytics sammen med data om nettstedsengasjement
 Innhold
Hva er de besøkende mest interessert i?  Forsiden er for de aller fleste nettsteder den mest besøkte siden.
Destinasjonssider forteller deg hvor mange ganger en bestemt side har blitt brukt som inngangsside til websiden din. Ved å analysere utgangssider finner man ut hvilke sider som «lekker» besøkende, dvs. hvilke sider som gjør at brukeren oftest forlater nettstedet.


Er det noen ulemper med å ta i bruk Google Anlytics i forhold til å kjøpe analyseverktøy?
Google Analytics er en gratistjeneste, og den har av den grunn ingen garantier. Du kan ikke klage dersom du finner feil ved produktet og det gis ingen garantier for oppetid av systemet. Man har heller ingen garanti for tjenesten ikke legges ned. Google la tidligere om tilbudet slik at brukere som ikke benyttet seg av AdWords-annonsering ble begrenset til 5 millioner sidevisninger per månded. Dette medførte utforventede endringer og ulemper for mange brukere av tjenesten. En annen ulempe med Google Analytics er at statistikke kan være en eller to dager forsinket. Tjenesten har også vært nede og den har ført til at websidene til brukerne har gått tregt fordi serveren som håndtrerer trafikkregistreringene har vært overbelastet. Men den største ulempen er nok at man ikke eier sine egne data, Google kan bruke dine dataer til sin egen fordel uten godkjenning fra brukeren.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar