tirsdag 1. desember 2015

Hvordan bruke Twitter for virksomheters relasjonsbygging?

Som skrevet i tidligere innlegg, når virksomheten et enormt antall kunder, forretningspartnere, leverandører og egne ansatte ved hjelp av sosiale medier. Bruk av sosiale medier representerer betydelige muligheter og konsekvenser for bedriftens forretningsførsel.
Bedrifter som lykkes i sosiale medier, vil få en konkurransefordel. De som sitter på gjerdet, går glipp av store muligheter.


De fleste virksomheter som har en egen Twitter konto bruker den i dag hovedsakelig til å spre budskapet om virksomhetens eksistens. De vet at «jungeltelegrafen» er verdens beste og mest effektive markedsføringkanal, og i dagens digitale samfunn er de sosiale mediene blitt det mediet «jungeltelegrafen» benytter.

Men hvordan starter man? 
Skal virksomheten lykkes med sosiale medier, er strategisk forankring kritisk, så første skritt er å utarbeide en strategi for bruk av sosiale medier. Det kan være nyttig å studere hvordan andre virksomheter bruker Twitter til relasjonsbygging, her er Telenor et godt eksempel. De har flere Twitterkontoer tilpasset de ulike målgruppene. @telenor_service retter seg i hovedsak mot kundene:
"Velkommen til kundeservice for Telenor Norge. Vi hjelper deg gjerne med spørsmål om våre produkter og tjenester". Dette er et godt eksempel for hvordan man bygger gode kunderelasjoner, involvere dine målgrupper, vi finner også andre gode eksempler for hvordan involvere kundene. Det er viktig prinsippp i relasjonsbygging og involvere kundene på ulike måter som feks ved å være aktiv på Twitter, dette skaper interesse og nysgjerrigehet for virksomheten. Raske tilbakemelding er også viktig i relasjonsbygging, dersom en "aldri" får tilbakemelding på henvendelser, både positive og negative, mister man fort interessen og avfølge gjerne virksomheten som en konsekvens av dette.
Det er viktig og også håndtere negative tilbakemeldinger på en god måte - opptre proffisjonelt! Ved rett håndtering kan man til og med snu det til en positiv hendelse for en i utganspunktet misfornøyd kunde - vinn-vinn situajon.


Eksempel på involvering og rask tilbakemelding




Hva med markerdsføring og reklame? Ved bruk av Twitter når man et veldig bredt publikum, og det er langt rimeligere enn mer tradisjonelle reklamekampanjer.Den effekten markedsføring gjennom sosiale meder kan ha på omtale av bedriften, produktet eller tjenesten, er en vitig grunn til at sosiale meder brukes i markedsføring (Aalen, 2013)..Dette fenomenet kalles gjerne “word of mouth” (WOM). Lovord vil være mer troverdig når det kommer fra familie og venner enn noen som er ute etter å gjennomføre et salg. Man ønsker altså å få kundene til å snakke om og anbefale produktene eller tjenestene videre til andre.Fornøyde kunder vil mer sannsynlig bli faste kunder. Samtidig vil fornøydekunder gi god omtaleved å snakke om sin positive opplevelse med bedriften. Å holde kontakt med fornøyde kunder og få dem til å omtale bedriften positivt kan dermed bli en konkurransefordel for bedriftene.

Det er viktig med rett balanse mellom markedsføring og annet innhold, som interaksjon med kundene, omdømmebygging, samfunnsdebatt ol., læring er vel så viktig som salg.
Uavhengig av hva du twittrer om bør virksomhetens nettpersonlighet være enhetlig og førende for hva som publiseres.

Et eksempel på hvordan Telenor engasjerer seg i verdenshendelser samtidig markedsføre et av sine produktområder.


Eksempel på hvordan gi informasjon og læring innen for bedriftens spesialområde


Her er noen tips om hvordan du markedsfører din bedrift på Twitter:
  • Bruk Twitter til å skaffe flere besøk på nettsiden din - Tweet om interessante ressurser eller artikler som du eller dine ansatte har lagt ut på firmabloggen eller nettsiden. Om følgerene dine syntes dette er interessant, er det sannsynlig at de tvitrer videre om det.
  • Overvåk merkevaren din - Det finnes ulike verktøy som gjør at kan du overvåke hva folk sier om bedriften din, produktet ditt, konkurrenter eller andre nøkkelord innen din bransje (mer om slike verktøy kommer i senere blogginnlegg). Om du finner noen som tweeter om produktet ditt eller en person som leter etter noe som produktet ditt oppfyller, fortell det til dem!
  • Bruk Twitter sin funkson "Favoritter" til å lage en liste over kundeuttalelse - Lagre positive kommentarer som andre har skrevet om bedriften din. Uttalelser fra tredjeparter er verdifullt fordi du kan vise offentligheten hva andre tenker om bedriften din. 
  • Bruk Twitter til å promontere arrangementer - Tenk over en hashtag for arrangementet ditt før du twitrer om det. Underveis i arrangementet bruker ofte folk hashtagen for å tvitre live, eller for å tvitre om det de ser/hører akkurat nå. En hashtag vil samle alle tweets rundt arrangementet, og skape en samtale rundt det. I tillegg vil folk som ikke er på arrangementet se hashtagen og kanskje bruke den de også. En populær #hashtag vil ofte skape nysgjerrighet og føre til at folk søker den opp for å se hele samtalen.
  • Vær ledene i din bransje i sosiale medier - Ved å tvitre om verdifulle og interessante ressurser, vil bedriften din gjerne bli ledende i sosiale media. Folk vil se på deg som en ekspert innen et spesifikt emne. Link til dine egne ressurser like ofte som til andres. 
Avslutningsvis er det viktig å peke på at antall følgere er ikke alt!!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar