tirsdag 1. desember 2015

Nettverksbygging med Twitter



Hva betyr nettverksbygging og hvordan kan Twitter brukes aktivt i nettverksbygging?
Begrepet sosialt nettverkt ble første gang lansert i vitenskapelig sammenheng av sosialantropologen John Arundel Barnes, som studerte personlige relasjoner og hvordan disse var med på å bestemme hvordan folk handlet.
Men hva er definisjonen på et sosialt nettverk?

”Nettverk er de usynlige stier mellom mennesker og organisasjoner, som gjør at vi kan samhandle for å oppnå en større hensikt, enn vi makter alene.”

”Et sosialt nettverk kan en definere som et sett av relativt varige relasjoner mellom mennesker. Nettverk er definert ved to mengder: En mengde aktører og en mengde relasjoner mellom disse. Aktørene er vanligvis individer, men nettverksperspektivet kan også anvendes overfor andre typer aktører, for eksempel organisasjoner. Uttrykket nettverk henspeiler på en mulig billedlig fremstilling av et sett relasjoner, der aktørene fremstilles som punkter og relasjonene som linjer” (Schiefloe 1985 referert i Fyrand 2005:34).

Som vi ser av definisjonen over består et nettverk av mennesker og relasjonene mellom disse. Så for å bygge et nettverk må man bygge gode relasjoner mellom mennesker, men hvordan skal man gjøre dette i sosiale medier? Det er mange ulike sosiale medier som egner seg for nettverksbygging, men vi skal nå se nærmere på hvordan Twitter kan brukes for aktiv nettverksbygging.

Twitter er en såkalt microbloggingstjeneste, her skriver man korte, personlige statusmeldinger på internett. Twitter symboliseres som regel med en blå fugl (ulike utforminger) og vi kaller ofte statusmeldingene for tweets og det å sende slike meldinger for å tvitre/twitre eller kvitre.

For privatpersoner er det  i hovedsak personlige preferanser som  styrer hvem man følger på Twitter. En god strategi er å følge personer som gir deg kunnskap og ny innsikt i temaer du interesserer deg for. Dersom du har valgt følge personer/organisasjoner som twitterer om temaer du interesserer deg for kan det være lurt å se på hvem de følger, trolig finner du flere interessante twittrere som det kan være verdt for deg også å følge. Dersom du for eksempel er interessert i helse og IKT, kan du sjekk hvem @NasjonalIKT, og du vil trolig finne noen som twittrerer som det er verdt å følge.


Hvordan får man følgere?
Eric Gilbert fra Georgia Institute of Technology og kollegaene hans har analysert en halv million Twitter-meldinger, og kommer med følgende enkle råd om hvordan man får følgere:
  • Ikke skriv om deg selv
  • Vær positiv
  • Ta det litt rolig med hash-taggene
For mer informasjon om denne studien les artikkelen A Longitudinal Study of Follow Predictors on Twitter (C. H. Hutto, S. Yardi & E. Gilbert).

Flere faktorer påvirker dine mulighet til å få flere følger utover de ovennevnte (kilde: Fagpersonell):
  • Innhold - skriv noe som er verdt å lese av andre.Finner du godt innhold på nettet som du tror andre kan ha glede av så del det med dem.
  • Størrelsen er viktig - tweeter er begrenset til 140 tegn, Tweets leses lynfort. Aktive twitrere følger svært mange twieetre. Skal de greie å lese alle twetsene som kommer må de være lettlest og korte. 
  • Hyppighet - hvis du vil ha mange følgere må du være aktiv. Se på hver tweet som en mulighet til å skaffe deg en ny følger. Twittre ofte og twitre godt!
  • Tidspunkt - det beste tidspunktet å twitre på er det tidspunktet folk leser Twitter. De fleste leser tweets til frokost. Om morningen i fra klokken 7 til 8 er derfor den aller beste tiden. Dernest leses tweets like før arbeidstiden er slutt, 15 til 16 er ogs åen god tid. Og så leses tweets til lunjs. Tweets i 11-tiden blir også lest. Det topper seg igjen litt utover kvelden, fra 21 til 23. Etter kveldsnytt er det få som leser Twitter.
  • Følg andre - Twitter er et samfunn for meningsutveksling. Hvis du ikke leser andre, men bare prater selv vil få følge deg.

 Når du etterhvert følger mange personer kan det være nyttig å ta i bruk listefunksjonen på Twitter. Mange har et anstrengt forhold til Twitter fordi de ikke klarer få oversikten, det blir for mye å følge med på, for mye som ikke er interessant. Dette verktøyet gir deg mulighet til å organisere de du følger i ulike kategorier slik at du raskere kan få oversikt over for eksempel de tema, personer eller fagområder du spesielt ønsker å følge.  En liste kan være “offentlig” eller “private.” En offentlig liste kan andre abonnere på. Du kan legge til personer i en liste uten å følge dem. Et eksempel på en liste er Sosiale medier norske, dette er en offentlig liste som du kan legge til i din listeoversikt. Lister kan brukes til å samle dine "favorittpersoner" slik at du enkelt får oversikt over deres aktivitet på Twitter. Listene kan også brukes til å organisere tweets etter emner/faginnhold.
Se hvordan du lager en Twitterliste på YouTube.

Hva deles på Twitter?
Twitter er Norges ledende nyhetskanal. Nyhetene kommer som regel alltid først på Twitter. Så dersom du ønsker å få siste nytt fra innland og utland er Twitter det rette verktøyet for deg. 
Det er stor variasjon i hva som deles, har kan du finne innlegg med høy faglig kvalitet og innlegg som handler om de mer "sære" emner.

En enkelt Twitter-ordliste:
  • Hashtags (#) gjør et ord søkbart når man klikker på det. Brukes gjerne for å markere nøkkelord eller trendtemaer, slik at disse blir bedre synlig i en melding. 
  • Koblinger/mentions (@) betyr å adressere en melding til en eller flere tvitrere, ved at du plasserer personens brukernavn med alfakrøll foran et eller annet sted i tweeten. Plasserer du nicket først i meldingen vil kun de som både deg og personen få opp meldingen i sin feed.
  • Direktemeldinger (DM) er en melding direkte til annen person. Dine egne DM-er ligger under tannhjulet til høyre.
  • Svar/reply ligger som valg under alle tweets. Brukernavn legges default først i svaret ditt. Personen får tweeten din opp under egne koblinger/mentions.
  • Retweet vil si å dele en annen persons tweet. Når du retweeter med retweet-funksjonen deles tweeten med avsenders profilbilde og brukernavn. Det oppgis at du er den som har retweetet.
  • RT betyr også retweet, men med RT legger man manuelt inn personens brukernavn i tweeten før man deler innholdet. Man står da som avsender selv (profilbilde og brukernavn), men gir samtidig kred til avsender.Hensikten er gjerne å kunne legge til kommentar før RT.
  • Favoritter er din egen oversikt over tweets (fra andre) som du ønsker å ta vare på. Når du favorittmarkere en tweet i feeden din legger den segunder "Favoritter" på din profil. Bare du ser favorittene. Men merk at personen du favoritmarkerer får melding om at du har lagt tweeten til som favoritt.

Det finnes ulike løsninger for å bruke tjenesten når du har registrert deg på Twitter:
  • I nettleseren: twitter.com
  • Tweetdeck: tweetdeck.com - verktøy/dashboard for organisering (management) av sosiale medier
  • Hootsuite: hootsuite.com - verktøy/dashboard for organisering (management) av sosiale medier
  • Mobile applikasjoner: Tweetbot, TweetCaster m.fl.
At Twitter har så mange ulike løsninger for bruk av tjenesten gjør den meget tilgjengelig for de fleste brukerne, så lenge du har nettilgang kan bruke Twitter. Mange av løsninger hjelper deg med å "organisere" dine sider på Twitter slik at du enkelt har oversikt på de emnene/personene du er spesielt interessert i. Mobile applikasjoner sørger for at du har Twitter med deg i lommen. Tilgjengelig har vært en viktig faktor i populariteten til Twitter.

Jeg har nå prøv å gi en oversikt over hva twitter er og hvordan det kan brukes til nettverksbygging, håper du er nysgjerrig og ønsker å vite mer. Følg med på bloggen min og ikke minst bruk Twitter.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar